Viac ako polovica Bratislavčanov chce, aby bezplatne parkovalo len jedno auto

11.07.2012 Bratislava

Bratislava 11. júla (TASR) – Viac ako polovica Bratislavčanov si myslí, že bezplatne by malo v hlavnom meste parkovať len jedno auto. Za každé ďalšie by mal jeho majiteľ platiť. Uviedol to na dnešnej tlačovej konferencii Pavel Haulík z agentúry MVK, ktorá pre mesto uskutočnila prieskum verejnej mienky o parkovaní.

Z neho ďalej vyplýva, že 62,5 % opýtaných Bratislavčanov si myslí, že situácia s parkovaním je kritická a potrebuje zásadnú zmenu, 32 % sa vyjadrilo, že nie je dobrá, ale stačili by čiastkové úpravy a jedno percento Bratislavčanov tvrdí, že netreba nič meniť. Takmer polovica opýtaných chce situáciu riešiť prísnejšou reguláciou parkovania a sankciami za porušovanie pravidiel. "Vidia, že sa to nedá vyriešiť inak," poznamenal Haulík.

Mesto chce od apríla budúceho roku zaviesť novú stratégiu parkovania. Má priniesť napríklad spoplatnenie druhého auta v domácnosti či zvýhodnenie rezidentov. K novému parkovaniu spustilo na svojej oficiálnej internetovej stránke i sociálnej sieti aj verejnú diskusiu, do ktorej sa zapojilo vyše 3500 Bratislavčanov. Prieskum agentúry MVK sa pýtal na názory ľudí aj k parkovacej politike mesta - 81 % z nich si myslí, že Bratislavčania majú byť pri parkovaní zvýhodnení a len niečo vyše 5 % opýtaných má k tomu výhrady. "Bratislavčania sa toho teda dožadujú," dodal Haulík.

Dve tretiny opýtaných žiadajú, aby v lokalitách, kde je husté osídlenie, mohol večer parkovať len rezident. Približne polovica zase súhlasí s návrhom na zrušenie vyhradeného parkovania. Aj názory na spoplatnené parkovanie v širšom centre sú rôzne - 46 % opýtaných je za, 53 % je proti. Podobná štatistika vyplynula aj z verejnej diskusie mesta. V nej takmer každý druhý zúčastnený Bratislavčan nechce, aby sa za parkovanie v širšom centre platilo. Takto regulované by malo byť počas pracovných dní od 8.00 h do 18.00 h.

Napriek tomu, že mesto pripravuje celomestskú stratégiu, mestské časti ako Staré Mesto, Petržalka či Nové Mesto pripravujú vlastné koncepcie. "Keďže naša parkovacia politika ešte nie je prijatá, nemôžeme od nich žiadať, aby sa s nami zosúladili," reagoval primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD). Dodal však, že ich princípy sa zhodujú s mestskými. "Počet presunov medzi mestskými časťami je obrovský a pohybov vo vnútri mestskej časti minimálny. Preto pravidlá musia byť spoločné pre celé mesto," poznamenal Haulík. Pri spoločnej parkovacej politike by však mohli byť problematické príjmy. Podľa Ftáčnika si ich budú deliť. Tie z komunikácií 1. a 2. triedy by mali byť príjmami mesta, z ciest 3. a 4. triedy zase príjmami mestských častí.

Okrem názorov Bratislavčanov prieskum zisťoval aj štatistické údaje o tom, ako sú bratislavské domácnosti vybavené autami, aké majú Bratislavčania možnosti parkovať a ako autá využívajú. Štyri percentá domácností nemajú auto, 65 % vlastní jedno, 27 % dve a štyri percentá majú tri a viac áut. "Na jednu domácnosť teda pripadá asi 1,3 auta," poznamenal Haulík. Z prieskumu tiež vyplynulo, že 51 % Bratislavčanov parkuje na verejných priestranstvách, 19 % na verejných parkoviskách a zvyšok na vlastnom pozemku či v garáži. "Zatiaľ sú Bratislavčania rozmaznaní a parkujú blízko pri svojich obydlí," komentoval Haulík fakt, že 44 % z nich môže odstaviť svoje auto priamo pri dome.

Prieskum urobila MVK v posledný májový týždeň na vzorke 1168 respondentov. Zapojila doňho trvalo bývajúcich dospelých Bratislavčanov, ktorí majú vodičské oprávnenie a aspoň občas šoférujú.

O definitívnej podobe nových pravidiel parkovania rozhodnú mestskí poslanci na základe verejnej diskusie aj podkladov od odbornej komisie v septembri.
 

Vyberte región